Beat Saber review

Redactie

Beat Saber is een virtual reality ritmespel. Sinds de tijden van Guitar Hero en Just Dance is de hype rondom ritme games weer wat minder. Wij verwachten dat Beat Saber een nieuwe hype zal ontketenen. Deze game pakt het in ieder geval rigoureus anders aan. Dit spel doet denken aan een aparte mix tussen Star Wars, Guitar Hero en Fruit Ninja met een vleugje VR. In de game lijkt het namelijk net alsof je twee lichtzwaarden vast hebt (blauw en rood) waarmee je de blokjes probeert te raken op het ritme van de muziek (à la Guitar Hero). Daarnaast ben je volop in  beweging en kun je tijdens de muziek te maken met obstakels. Je weet nooit wat je kunt verwachten van een potje Beat Saber.

Wat is Beat Saber precies?

Beat Saber is een spel waarbij vooral je ritmegevoel van groot belang is. Het spel kwam voor het eerst uit op de Playstation 4, maar in 2019 is deze game ook speelbaar via Microsoft Windows. De developer van dit spel is Beat Games, een in die studio uit Praag. Beat Saber is tot dusver het enige bekende spel dat ze geproduceerd hebben, maar wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. Voor deze review hebben we dit spel gespeeld op een Playstation 4. Je maakt hierbij gebruik van twee Move controllers in combinatie met een PSVR bril. Je zit meer in het spel dan ook. Het spelen van dit spel is dan ook een compleet andere ervaring in vergelijking met ritme games zoals Guitar Hero, Rock Band en Just Dance. Dit alleen geeft Beat Saber een streepje voor op de rest.

Hoe ziet Beat Saber er uit?

Grafisch heeft deze game een geheel eigen look. Door het gebruik van de VR bril heb je meer dan ooit het gevoel dat je daadwerkelijk in het spel zit. Je ziet niets meer van de wereld om je heen. Dit is even wennen, maar binnen no time ben je er aan gewend. Start je het spel, dan kom je ook terecht in een interactief menu waar je middenin staat. De neon lichten komen overal vandaan en zijn een continu terugkerend thema binnen dit spel. Je zou bijna denken dat je rondloopt in de wereld van Cyberpunk 2077. In het menu heb je meerdere opties. Zo kun je een campaign spelen, maar je kunt ook solo of met meerdere mensen het spel spelen in de party mode. Natuurlijk kun je ook je settings bijhouden en worden allerlei interessante statistieken weergegeven.

De neon lichten zijn ook aanwezig in het spel zelf. Begin je voor het eerst aan het spel, dan kun je er voor kiezen om eerst de tutorial te spelen. Maar je kunt ook meteen in het diepe duiken. Je hebt verschillende niveaus. Als beginneling kun je beter niet meteen voor de moeilijkste settings kiezen. Geloof ons, dat wil je ook niet. Waarschijnlijk zit je lijf binnen no time in de knoop als je hiervoor kiest. Het spel zelf heb je gelukkig zo onder de knie. Een potje Beat Saber op het moeilijkste niveau lijkt wel een workout. Dat is dan ook de uitdaging van het spel.

Wat kun je verwachten van de gameplay van Beat Saber?

Start je het spel, dan zie je dat de controllers in je handen veranderd zijn in een blauw en een rood lichtzwaard. Als een soort Fruit Ninja maak je bewegingen. In het spel komen er blokjes op je af. Deze blokjes kunnen twee kleuren hebben: rood of blauw. Daarnaast staan er pijlen op de blokjes. Deze pijltjes geven aan in welke richting je moet slaan met je lichtzwaarden. De blokken komen in volle vaart op je af. Als je een beetje gevoel voor muziek hebt, is dat zeker een pluspunt. Deze blokjes komen namelijk vaak op de beat op je af. Zo voel je precies aan wanneer je ze moet raken. Hoe meer op de seconde je de blokjes raakt, hoe hoger je score zal uitvallen.

Dit is de gameplay van het spel in de notendop. Op het laagste niveau zul je dit zo onder de knie krijgen, maar de hogere niveaus is waar je de echte uitdaging vindt. Bovendien krijg je er nog een extra uitdaging bij. Er komen namelijk blokken op je af die je niet moet raken met je lichtzwaarden, maar die je moet ontwijken. Bij sommige blokken zul je jouw hoofd naar links of rechts moeten bewegen. Daarnaast komen er ook blokken op je af waarbij je moet bukken. Ondertussen moet je ook nog gewoon de normale blokken met je lichtzwaarden raken. Zoals je ziet waren we niet aan het overdrijven toen we zeiden dat Beat Saber een ware workout is op het moeilijkste niveau.

Hoe kleurrijker je omgeving er uit ziet, hoe beter je bezig bent. Zie je veel kruisjes, dan gaat het juist niet zo goed. Doe je het te slecht, dan houdt het nummer op en moet je weer opnieuw beginnen. Dankzij het gebruik van virtual reality word je echt in het spel gezogen. Daarnaast is de campagnemodus een waardevolle toevoeging aan de game. Tijdens de campagne heb je specifieke doelen die je moet bereiken, zoals het bereiken van een bepaalde score of het zoveel mogelijk behalen van verdubbelaars. Eigenlijk is Beat Saber al populaire ritme games in één: Guitar Hero, Just Dance en Dance Dance Revolution.

De muziek van Beat Saber

Beat Saber valt op omdat het in het originele spel weinig gebruik maakt van conventionele nummers. Bij spellen zoals Guitar Hero of Just Dance dans je op bekende nummers die veelal hoog in de hitlijsten hebben gestaan. Bij Beat Saber speel je vooral aan de hand van Drum ’n Bass muziek. Het reguliere spel bevat in totaal 16 nummers. Alhoewel deze nummers tot hetzelfde genre behoren, zijn ze onderling verschillend genoeg dat het spel leuk blijft om te spelen. Tegelijkertijd is 16 nummers qua aanbod wel wat aan de lage kant. Gelukkig hebben de makers hiervoor een oplossing bedacht: je kunt zelfgemaakte nummers aan het spel toevoegen. Dit kan zowel op de Playstation 4 als op de PC.

Next Post

HTC Vive: eenzaam aan de top – wat gaat de toekomst brengen?

HTC Vive is één van de succesvolste virtual reality brillen aller tijden. Samen met de Oculus Rift VR bril heeft de HTC Vive er voor gezorgd dat de virtual reality bril een mainstream begrip is geworden, waar het eerst nog een niche product was. VR brillen zijn nog geen product […]